Het Zutphens Zonnestelsel

Het Zutphens Zonnestelsel

Minidocumentaires

Wetenschap en TechniekPosted by HansSchipper Mon, October 31, 2016 08:28:50

Vanmiddag (donderdag 27 oktober) mag ik aanwezig zijn bij de uitreiking van de bul Econometrie aan mijn dochter. Afgelopen maandag bij de start van de projectweek “Het Zutphens Zonnestelsel” laat ik het als trotse vader zogenaamd per ongeluk uit de mond vallen en A. reageert alert: “Dan trakteert U toch wel op stroopwafels?”

Daar zit ik vandaag dus aan vast. Had ik maar niet moeten snoeven. Om kwart voor tien laat ik twee leerlingen naar de Aldi gaan om de suikerwaren in voldoende mate in te slaan.

We hebben op dat tijdstip in Het Zutphens Zonnestelsel er al belangwekkende werkzaamheden op zitten. Van alle groepjes heb ik de minidocumentaires binnen - van T. en B. zelfs al twee. Ik heb zitten broeden op een goede structuur om de kwaliteit van de minidocumentaires te kunnen bespreken. Als ik daar het voortouw in zou nemen, lijkt het al gauw afkraken en dat is het laatste wat ik wil. Sowieso zal het moeten gebeuren volgens de methode “Wat gaat goed, wat kan beter?”. Maar dan nog wil ik het zo weinig mogelijk zelf doen. Ik besluit alle minidocumentaires stilzwijgend te presenteren en na afloop de sterke kanten van alle video’s te benadrukken, zodat voor verbetering vatbare onderdelen in alle filmpjes zo aan het licht komen.

Het werkt.

T. roept meteen na de vertoning: “Dit kan dus echt niet.” Ze vindt in hun filmpje een aantal tekortkomingen. Haar tweede minidoc is overigens een stuk beter en ik roem vele malen haar mooie stem. Sterker nog, ik vind haar stem zo mooi, dat ik haar vraag de voice-over van een het filmpje van een ander groepje te doen dat leuk is, maar waarvan het geluid steeds blijft tegenvallen.

Een van de filmpjes gaat dankzij B. zijn weg vinden naar de ruit van een van de beste restaurants van Nederland en daar zijn wij ongelofelijk trots op!

Wat een rijkdom om van alles over Astronomie te kunnen leren door middel van het maken van minidocumentaires met iMovie!

S. en S. waren als eerste klaar en binnen een minuut weten zij toch maar een heleboel te vertellen over de geschiedenis van de verovering van Mercurius. L. en J. lichten het helemaal niet zo gemakkelijke onderwerp van de gravity-assist toe met een zelf gemaakte animatie. De groep van H. weet kort en bondig te vertellen hoe de Mercurius-overgang in zijn werk gaat. In hun filmpje staat bij een afbeelding in een woordwolkje “Ik ben Johannes Kepler en ik voorspelde de eerste Mercurius-overgang”. Het plaatje ernaast laat Gassendi zeggen: “En ik heb hem als eerste waargenomen”. Leuk toch! Daar kan geen geleerd boek tegen op.

Er zijn al acht winkeliers met belangstelling voor een QR-code die vanaf hun winkelruit linkt naar een minidocumentaire.

Hans Schipper