Het Zutphens Zonnestelsel

Het Zutphens Zonnestelsel

Stroomversnelling

Wetenschap en TechniekPosted by HansSchipper Wed, October 26, 2016 21:32:54

Deze week is projectweek en mag helemaal besteed worden aan Het Zutphens Zonnestelsel. Met flarden van herinneringen aan het Space Expo bezoek van gisteren nog in mijn hoofd begin ik vanmorgen samen met de Bèta Excellent klas aan de werkzaamheden voor Het Zutphens Zonnestelsel. In de afgelopen maanden zijn we langzaam toegegroeid naar een functionele taakverdeling. Een groepje maakt filmpjes die met QR-codes op mobiel of iPad tevoorschijn getoverd kunnen worden. Een ander team bedenkt een dynamische presentatie van een Mars-robot in een bijbehorend landschap. Een volgende ploeg heeft zich ontfermd over het ontwerpen van stoffelijke presentaties ter markering van de planeetbanen. Last but not least: twee leerlingen verbinden Youtube, QR-codes en Googledrive met elkaar.

Tot nu toe hebben veel van de filmpjes een redelijk vast verloop. Het script is steeds gebaseerd op een fase in de menselijke kennis van de planeet op een moment in de geschiedenis. Bij dit verhaal worden foto’s gezocht die achter elkaar worden geplaatst middels iMovie. Een voice-over vertelt het verhaal en een muziekje camoufleert de ruis. Er wordt gestart en geëindigd met ons logo en in de aftiteling staan de namen van de makers. Ik word steeds verrast door de kwaliteit van het werk van mijn leerlingen.

De stoffelijke presentaties hebben hun eigen problematiek. Omdat, door iets op te hangen of neer te zetten in de stad, je ingrijpt in de openbare ruimte, hebben allerlei partijen en wetgeving ermee van doen. Ik kwam op het lumineuze idee (al zeg ik het zelf) om de presentaties te situeren op plekken die wel een facelift kunnen gebruiken. We zijn nu ontwerpen aan het maken voor steegjes en pleintjes met een boost kunnen gebruiken en hopen zo bij te dragen aan de kwaliteit van de omgeving daar.

De Mars-rover exhibitie krijgt mogelijkerwijs een plaats in de etalage van een vooruitstrevende onderwijsinstelling aan de baan van Mars. Er is al contact geweest en één dezer dagen gaan de leerlingen langs voor overleg.

De twee jongens die de QR-codes onder hun hoede hebben is het gelukt om de QR-codes te koppelen aan onze filmpjes die “verborgen” op Youtube staan. Dat is een boel werk, waarvan ik blij ben dat zij het op zich nemen.

Er heerst een sterke werksfeer. In deze projectweek is de voortgang plotseling in een stroomversnelling terecht gekomen.

Hans Schipper